02 03 שושנ'ס: גינה בעננים 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

גינה בעננים

34

השמים הם הגבול, מסתבר גם בכל מה שקשור לגינה. כשנתקלתי בפעם הראשונה בכדורי הצמחים התלויים בחלל הם נראו כמיצג קסום. תבלינים מרחפים, פרגים  מעופפים ועצי הדר תלויים.  כולם ריחפו להם בחלל, ולרגע נראו כאילו נלקחו מהסרט 'אווטר'. 
תמונה מתוך האתר: http://www.stringgardens.com
תמונה מתוך האתר: http://www.stringgardens.com






תמונה מתוך האתר: http://www.stringgardens.com

ההשראה לכדורי הצמחים התלויים (strings gardens) לקוחה מכדורי הטחב  (Kokedama). ה- Kokedama  הוא סגנון של בונסאי יפני שלוקח את האסתטיקה  ופורץ גבולות בפרזנטציה מחוץ לקופסה. כדורי הצמחים התלויים לוקחים את המסורת הזו צעד אחד נוסף קדימה ע"י תלייה של ה'עולמות' הקטנים האלו באוויר.  מקסים כבר אמרתי. ממש עולם שלם ירוק, צומח וקסום מרחף לו במימד נוסף בחלל שלא חשבתם עליו קודם. 
זוהי דרך מצוינת להביא את הטבע פנימה בקטן. לדירה הקטנטונת, למקלחת, או כל חלל אחר שבו אין מקום נוח להניח צמחים על הרצפה או המדפים. הגינה הקטנה הזו התלויה באויר היא פשוטה, כיף להכין אותה...זה באמת רק נראה מסובך להכנה! אבל צריך רק להעיז ולנסות, לחזור לרגעי הילדות ולהכין כדורי בוץ או 'קבובות' בלשון הילדים. 
מהרגע הראשון שראיתי אותם, היה לי ברור שיום אחד גם אני אנסה להכין אותם... אז אחרי שמצאתי היכן לקנות טחב (muss) בשטיחים ממינים שונים, הרגשתי שהגיע הרגע, להתפנות ולנסות להכין. 


מה צריך?
צמחים! רצוי אוהבי צל עם בסיסי שורש קטנים. שרכים, ירקה, וביגוניה, ואפילו סחלבים הם אידיאליים עבור כדורים אלו.
אדמה כבדה עדיף עם קומפוסט, מומלץ להרטיב לפני השימוש.
טחב ספוג במים. הטחב הוא החשוב משום שהוא מחזיק מים כמו ספוג ומבטיח שהשורשים של הצמח הקטן שלך יישארו לחים. 
חוטי  יוטה או כותנה לקשירה.

איך?
משחררים את השורשים מרוב האדמה, כך יהיה קל יותר לעבוד איתם. טובלים את השורשים במים בטמפרטורת חדר. 
לוקחים חתיכה של טחב המספיקה כדי לעטוף את השורשים, סוחטים את המים העודפים. מניחים בכף היד ומוסיפים קצת אדמה רטובה. מניחים את השורשים של הצמח/בונסאי על גבי האדמה ועוטפים באמצעות חתיכה נוספת של טחב סביב השורשים. קושרים הכל  יחד עם חוט היוטה בכל הכיוונים. הוסיפו  טחב במידת הצורך במקומות שבהם אין מספיק, המשיכו לעטוף עם החוט עד שהכדור מרגיש בטוח. אחרי שהכדור קשור ומעוצב, הוסיפו חוט ארוך לקשירה לתקרה.










צילום: שחר דגן


הערות 
כדי לשמור, יש להשקות את הכדור הצומח עם בקבוק ספריי עם מים פעם ביום. עדיף לעשות את זה מוקדם בבוקר, כדי לחקות את האפקט 'הטל'. לחילופין אפשר למקם במקלחת, בתנאי שיש לכם חלון, אין צורך בשמש ישירה אלא רק באור יום טבעי.
דרך נוספת היא לטבול את הכדור בקערת מים, לגלגל מכל הכיוונים כך שכל הצמח יקבל מים. הניחו מעל לכיור או לקערה עד שהכדור יסיים לטפטף ואז תלו בחזרה במקום.

מי מכם שעדיין זה נראה לו מורכב ובלתי אפשרי, מוזמן להצטרף אלינו לסדנא הקרובה, לקבל הדרכה, להתנסות ולצאת עם כדורי גינה לתלייה.


שלכם, שושן
שושנ'ס. נחמה 8 תל אביב-יפו. פתוח בימים א'-ה' בין השעות 10:00-18:00, שישי 9:00-16:00. 074-7048448

תוויות: ,

35 36 37 38